Lubach vs Rumag. #19

Wat kan een mens soms toch enorm over een onderwerp struikelen. Ik brak gisteren bijna mijn been na het zien van Zondag met Lubach. Ik ben zelf een groot fan van de man achter deze show, maar ik kan niet altijd één lijn trekken met zijn uitspraken. Zo heeft de Groningse presentator van het satirische programma soms de neiging om iets te veel links te zijn en vooral zijn persoonlijke belangen door te drukken, deze week had hij echter zijn pijlen gericht op marketingbedrijf Rumag. Waar ik overigens ook helemaal weg van ben. In deze tijden is dat zo’n beetje het laagst haalbare niveau.

Waarom zou je een bedrijf wat wel op zijn poten kan blijven staan, onderuit schoppen? Het is al jaren bekend dat merendeels van hun teksten simpelweg vertaald zijn uit het Engels. Rumag heeft dit nooit onder stoelen of banken geschoven. Hun straatinterviews zijn ook niet uniek, dit wordt al jaren door meerdere programma’s gedaan en is ook een concept wat in Amerika ontstaan is. Dat zij hier hun geld mee verdienen is hun goed recht, wat de ceo van Rumag eerder al heeft gezegd. Er zitten geen auteursrechten op en vaak zijn het losse elementen, waardoor het zich in een grijs gebied bevindt, maar wel juridisch gezien is toegestaan. Daarnaast is het ook gewoon toegestaan om teksten te vertalen en daar je eigen logo onder te zetten, want zeg nou eerlijk.. DARUM doet precies hetzelfde en het is nog duurder dan Rumag.

Dat Rumag geld verdiend aan hun corona samenwerking met Chantal Janzen zal ongetwijfeld, maar dat er tien euro bovenop de vaste kosten bij komen is klinkklare onzin. De reguliere collectie van Rumag is net zo duur als de actie shirtjes. De verzendkosten zijn al langere tijd een struikelblok, maar zeker niet voor de actie verhoogd. Wat zij doen met de 14,95 euro die wel naar hunzelf gaan weet niemand, maar het bedrukken en inkopen van de blanco shirtjes zal vast wel geld kosten.

Lubach, of zijn personeel, bedacht om hetzelfde te gaan doen. Met zwarte en roze shirtjes, dezelfde tekst erop. Met een steek onder water richting Rumag, komma’s in plaats van punten en Lubag onderaan. Voor 24,95 euro te bestellen waarvan 15 euro naar het Rode Kruis gaat. Wat gebeurt er met de rest van het geld dan, Lubach? Steek je ook in je eigen zak toch? Of wordt dat gebruikt voor de stof en bedrukking? Een beetje bekrompen actie als je het mij vraagt. Hetzelfde doel, haalbaar met het zwart maken van een goed draaiend bedrijf. Met éénzelfde actie bewijst Lubach geen haar beter te zijn.

De actie tegen Rumag laat echter wel de stomheid van de mens zien, laten we massaal de actie van Lubach steunen want ‘hij is 2 euro goedkoper in zijn verzendkosten en er gaat 5 euro meer naar het Rode Kruis, oh en Rumag zijn oplichters.’ Lubach heeft het slim gespeeld, maar waarom moet dit ten koste gaan van een ander? Ik vraag me af of degenen die nu massaal naar de webshop van Lubach vluchten weten waar zij mee bezig zijn, je bent namelijk onderdeel van iets heel smerigs. Daarom blijf ik hangen bij Rumag. Die 2 euro extra verzendkosten maken mij bijzonder weinig uit als het op deze manier moet. Ik steun dan liever het bedrijf wat altijd eerlijk is geweest over zijn praktijken. Waar ik me dan toch weer afvraag.. Hebben al deze mensen onder een steen geleefd? Zondag met Lubach heeft namelijk niks nieuws bekendgemaakt. Dit.Wisten.We.Al.

Toch is het bijzonder dat de man achter deze show het nodig acht om een ander bedrijf zo de grond in te trappen. We weten allemaal wat voor een programma Zondag met Lubach is en dat het vol zit met linkse propaganda. Dingen heel ver uit hun context haalt en het genadeloos hard uithaalt naar meerdere hoeken en sectoren. Ook dit wordt vooral gedaan voor kijkcijfers en de online views, hetgeen wat zijn portomonee vult. Waarom mag een ander niet hetzelfde doen? Het concept van Zondag met Lubach is trouwens ook niet origineel..

Corine.
©Hoogland Producties / Sven Fotografie

Advertenties