Een ander soort wijkagent heeft effect

SCHIEDAM – Een ongewone ‘etalagepop’ voor vier winkels in het zuid-hollandse Schiedam. De etalage pop is de kartonnen versie van de wijkagent, een initiatief dat moet zorgen voor extra veiligheid.

De wijkagent Alex Glijn wilde de veiligheid van de winkeliers op een creatieve manier garanderen. “Deze donkere dagen is er vooral tijdens het openen en sluiten een extra risico op overvallen.”

“Vroeger hadden we een agent van karton bij lasercontroles en dat had echt effect. Mensen trapten op de rem. Dus ik dacht ‘laten we dit gewoon eens proberen’. En het lijkt effect te hebben.”

Op de borden staat Alex zelf uitgebeeld. De gelijkenis is onmiskenbaar. “Laatst liep een collega voor bij en die zwaaide. Niet naar mij dus, maar naar het bord. De winkeliers zijn positief. Een parfumerie waar een bord staat laat weten dat dat ze minder diefstallen hebben gehad de afgelopen weken.”

Tom van Bommel van neuromarketingbureau ST&T denkt te weten waarom deze methode werkt. “Het kan net een duwtje in de goede richting geven. Je kunt het een beetje vergelijken met posters waar ogen op staan die je aankijken. Dat doet psychologisch iets met je.”

Hoe lang de effectieve borden er nog blijven staan is volgens de wijkagent nog de vraag. “Mensen gaan ze op den duur natuurlijk ook herkennen, en dan is het effect weg. Misschien dat we ze dan op de markt gaan neerzetten met de tekst: ‘pas op je handtas’.”

©Hoogland Producties / Sven Fotografie