24/7 slopen op Schiphol, zonder dat de reizigers er iets van merken

Luchthaven Schiphol Amsterdam is begonnen aan de verbouwing van vertrekhal 1. Deze cruciale ruimte blijft in die periode gewoon in gebruik. Terwijl dagelijks duizenden reizigers passeren is VLZS met de deelsloop gestart. Dit lijkt een onmogelijke opgave. Dankzij een combinatie van voorzorgsmaatregelen, nachtwerk en vooral ervaring vanuit de sloper merken reizigers amper iets van het werk.

Buiten verraden een stel 40-kuubers en bouwhekken dat er ergens gewerkt wordt. Toch merk je daar binnen in de vertrekhal niets van. Het is zoals gebruikelijk een komen en gaan van reizigers. Je moet exact weten waar men aan het slopen is, anders loop je het onopgemerkt voorbij. En laat dat nu exact de bedoeling zijn.

Voor VLZS is dit vertrouwd terrein
Een tijdelijke houten wand scheidt het werkgebied van de sloper van de nietsvermoedende reizigers. Met letterlijk duizenden passanten laat men niets aan het toeval over; een met pincode en magneetslot beveiligde deur maakt die scheiding helemaal helder.

Slopers die in totaalsloop gewend zijn te werken volgens de methode ‘lange halen, gauw thuis’ zouden knettergek worden van alle beperkingen die het werken op één van de drukste plekken in Nederland met zich meebrengt. Voor VLZS is het juist vertrouwd werkterrein.

24/7 aan de bak
Het sloopbedrijf heeft de komende 1,5 jaar gemiddeld 15 à 20 medewerkers die afwisselend 24/7 met de enorme klus bezig zijn.

Foto en tekst: VLZS

Advertenties